⏰ Strukturovaná data ve zkratce
Strukturovaná data, neboli Rich Snippets, pomáhají vyhledávačům lépe pochopit obsah na stránce.
Pokud se tedy rozhodneme, že chceme jít vyhledávačům naproti a říct jim co náš obsah znamená (článek, FAQ, produkt, hodnocení, návod atd.), čímž vlastně optimalizujeme web, je potřeba implementovat do stránky kus kódu ve formátu JSON-LD, neboli strukturovaná data (někdy také jako schema markup – označení schématu).
Do tohoto kódu JSON-LD musíme samozřejmě implementovat konkrétní data z konkrétní stránky.
Obsah článku
Proč používat strukturovaná data Google?
Pokud implementujeme strukturovaná data, tak ve výsledcích vyhledávání se zobrazí speciální „bohaté úryvky“, neboli Rich Snippets, které mohou zvýšit zájem o kliknutí uživatele, respektive zvýšit CTR a to samozřejmě chceme.
Níže na obrázku vidíme strukturovaná data, která se zobrazují ve výsledcích vyhledávání ve formě hodnocení (4,7 hvězdiček – 3 hlasy). Pokud máte nyní na stránce funkci hodnocení (např. u produktu), neznamená to automaticky, že se vám podobná strukturovaná data (hvězdičky) v SERP zobrazí. Musíte mít na dané stránce implementovaný již zmíněný JSON-LD kód.
Kam vložit strukturovaná data?
Kus kódu ve formátu JSON-LD je potřeba implementovat do stránky s obsahem. Nutno dodat, že strukturovaná data lze vkládat i ve formátech Mikrodata a RDFa. Google však doporučuje vkládat strukturovaná data ve formátu JSON-LD, takže osobně tento způsob přirozeně také preferuji.
V dokumentaci Google je napsáno, že lze data vkládat do sekce <head> i <body>. Nicméně pokud se podíváme na příklad, jak Google implementuje strukturovaná data, tak kód umisťuje do sekce <head>. Pokud máte web nebo třeba e-shopové řešení, které neumožňuje vkládat strukturovaná data do sekce <head>, v rámci jednotlivých stránek, neměl by být problém tyto data vkládat i do sekce <body>. Což potvrdil i John Mueller, webmaster Google.
Rozebrání strukturovaných dat
Jak je vlastně kód JSON-LD strukturovaný? Pojďme se podívat na příkladu, kdy bychom chtěli vytvořit Featured Snippets pro sekci FAQ (nejčastější otázky a odpovědi). Pokud se zeptáme Google na dotaz „Jak na robots.txt“ vidíme na tzv. nulté pozici snippet FAQ, přičemž nemusíme ani přecházet na web, na kterém je sekce FAQ umístěna.
To může mít, podle mého názoru, jak nežádoucí, tak i pozitivní účinky. Proč negativní? Pokud si uživatel vyhledá dotaz „jak na robots.txt“ a ihned vidí ve výsledcích vyhledávání odpověď (na nulté pozici), je dost možné, že na náš web ani nepřejde, respektive neklikne na výsledek vyhledávání v SERP, protože odpověď již dostal.
<html>
<head>
...
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "FAQPage",
"mainEntity": {
"@type": "Question",
"name": "Does my website need a robots.txt file?",
"acceptedAnswer": {
"@type": "Answer",
"text": "No. When Googlebot visits a website, we..."
}
}
}
</script>
</head>
<body>
...
</body>
</html>
Na kódu výše vidíme strukturovaná data pro snippet FAQ. Co znamenají jednotlivá pole v kódu?
- @context: Způsob, jakým se zapisují strukturovaná data. V kódu výše tedy podle standardu schema.org.
- @type: O jaký typ strukturovaných dat jde? V našem případě o značení sekce FAQ (FAQPage).
- @type: „Question“: V části „mainEntity“ již vidíme jednotlivý otázky a odpovědi.
- @type označuje, zda se tedy jedná o otázku nebo o odpověď.
Name: Text otázky. - @type: „Answer“: Označuje, že se jedná o odpověď.
- Text: Text odpovědi.
Existuje samozřejmě mnoho typů strukturovaných dat, ve kterých jsou různé údaje. Níže najdete přehled dostupných strukturovaných dat pro Google a odkazy na oficiální dokumentaci Google.
Ověření správné implementace strukturovaných dat
To, zda jste strukturovaná data implementovali správně, lze ověřit pomocí testovacího nástroje od Google (anglicky Structured Data Testing Tool). Stačí vložit vaší URL adresu do nástroje a vybrat, zda chcete testovat v rámci mobilního zařízení nebo počítače.
Jakmile nástroj dokončí test, zobrazí se výsledky, zda konkrétní stránka obsahuje strukturovaná data a mohou se tedy zobrazovat Rich Snippets v SERP. Je také možné, že uvidíte žluté nebo červené vykřičníky, místo zelené fajfky. Znamená to, že je v implementaci nějaký problém a je třeba data opravit. Co konkrétně je špatně se dozvíte po rozkliknutí jednotlivých položek / snippetů.
Více informací o nástroji: https://support.google.com/webmasters/answer/7445569
Nástroje pro tvorbu strukturovaných dat
Kód JSON-LD, respektive schéma strukturovaných dat, lze vytvořit i pomocí různých nástrojů, takže není třeba znát úplnou dokumentaci schema.org. Mým oblíbeným Schema Markup Generátorem, je Merkle. V Merkel najdete i jiné drobné SEO nástroje, nicméně tvorba strukturovaných dat je zde velmi jednoduchá.
Dalším pomocníkem pro tvorbu Rich Snippets je nástroj Classy Schema. Podobně jako v Merkle, tak i v tomto nástroji naklikáte, jaké schéma, respektive kód, chcete vygenerovat a vkládáte jen konkrétní informace o dané stránce. Skvělé na tomto toolu je, že můžete zanalyzovat schéma i visuálně. Jednoduše načtete konkrétní stránku se strukturovanými daty a visuálně vidíte jejich rozložení.
Oficiálním nástrojem od Google je tzv. Markup helper, neboli pomocník se strukturovanými daty. V tomto nástroji nejprve vyberete, jaký typ dat budete označovat, vložíte URL adresu konkrétní stránky a poté se zobrazí přímo váš web, kde označíte jednotlivá data a co znamenají.
Pluginy na WordPress – snadná implementace
Existují i lepší způsoby, jak implementovat strukturovaná data (schema markup) na náš web než vytvořením kódu a vložení do <head> či <body>. Pokud máte vytvořený web na WordPress, můžete nainstalovat plugin, který vám usnadní práci se strukturovanými daty.
Osobně nejčastěji používám SEO plugin Rank Math. Tento plugin samozřejmě nabízí i další funkce, které můžete při optimalizaci webu využít, nicméně pokud se budeme bavit o strukturovaných datech, tak implementace je velmi snadná.
Na detailu článku nebo stránky klikněte na ikonu hodnocení (1), následně přejdete do záložky Schema (2), poté klikněte na tlačítko Schema Generator (3) a můžete vybrat dostupná strukturovaná data.
Nutno dodat, že některá schémata v RankMath jsou placená, takže abyste je mohli použít, je třeba zakoupit plnou verzi pluginu. V placené verzi můžete také využít záložky Custom Schema, kde si můžete vložit vlastní kód. Osobně používám plugin zdarma a pokud potřebuji vložit schéma, které je placené, vytvořím schéma pomocí nástrojů výše a vložím jej do sekce <head> či přímo do těla <body>.
Existuje samozřejmě spousta dalších tzv. SEO pluginů, které pomáhají při implementaci strukturovaných dat, ale osobně používám nejčastěji tento. Mezi další pluginy mohu zmínit známý Yoast či plugin určený primárně na Schema markup a sice plugin Schema & Structured Data for WP & AMP.
Strukturovaná data v e-mailu
Možná jste si již někdy všimli, že když vám přišel e-mail do Gmailu, tak se zobrazila různá tlačítka nebo nějaká jiná schémata. Např. u některých e-mailů Alza.cz je vidět v hlavičce struktura objednávky. Podobným způsobem jako u implementace do webové stránky, tak i do e-mailu, lze vložit v HTML strukturovaná data, která jsou přímo určená pro e-mail. HTML kód e-mailu, respektive správnost strukturovaných dat, lze ověřit pomocí nástroje pro testování značek pro e-mail nebo jednoduše tak, že odešlete testovací e-mail na adresu Gmailu.
Přehled typů strukturovaných dat
Pojďme se podívat na různé typy strukturovaných dat, které lze použít pro optimalizaci webu a tím lepšímu porozumění vyhledávače Google. Vzhled snippetů se může neustále měnit na základě aktualizací Google.
Carousel
Posuvný karusel, který lze swipnout do strany. Pracuje pouze s vybranými typy obsahu (kurz, film, recept, restaurace).
Course
Označené kurzy, které nabízíte na webu, se zobrazí rovnou ve výsledcích vyhledávání.
Dataset
Účelem typu dataset je zlehčit vyhledávání z oblasti vědy, přirody, společenské vědy, strojového učení, občanská a vládnní data apod. Dataset lze hledat v Dataset Search tool.
Employer Aggregate Rating
Hodnocení náborové organizace, které se skládá z mnoha uživatelů.
Event
Rich snippet, který zobrazuje v SERP událost, jako např. koncerty, festivaly, online události apod.
Fact Check
Souhrnné tvrzení některých důvěryhodných stránek. Ověření našeho vyhledávaného tvrzení.
FAQ
Snippet zobrazující nejčastější otázky a odpovědi přímo ve výsledcích vyhledávání.
Home Activities
Označení aktivit (videí či událostí), které lidé mohou dělat z pohodlí domova.
How-to
Návod krok za krokem, který provede uživatele přímo v SERP a to včetně obrázků či videí.
Image License
V obrázcích Google je odznak s odkazem na informace o licenci, aby uživatel věděl, jak může s obrázkem naložit.
Job Posting
Snippet, který umožňuje lépe najít práci přímo ze SERP. Zobrazuje logo firmy, hodnocení, recenze a detaily práce. Dostupné pro některé země.
Learning Video
Díky strukturovaným datům uživatel lépe porozumí obsahu videa. Podívejte se na dostupnost snippetu.
Local Business
Detaily tomuto snippetu budou informace o vaší firmě přímo v SERP. Včetně otevírací doby, telefonu, odkazu na web či možnosti zapnutí trasy v Google mapách.
Movie
Filmový karusel pomáhá procházet filmy přímo v SERP. K dispozici jsou i informace o režisérovi, obrázek atd.
Education Q&A
Otázky a odpovědi, které souvisí se vzděláváním. Podívejte se na dostupnost funkce.
Podcast
Zobrazení podcastu v SERP s možností přehrání. Zobrazí se také v jiných platformách Google.
Practice problems
Pomáhá učitelům, studentům či rodičům s praktickými problémy v matice či přírodovědě. Jaká je dostupnost funkce?
Product
Informace o produktu, včetně ceny, dostupnosti, hodnocení a nově „pro a proti“ (pros and cons).
Q&A
Podobné jako FAQ, ale tato data bychom měli používat při jedné otázce/odpovědi.
Recipe
Recept se zobrazuje jako samostatný příspěvek nebo jako součást karuselu. Podobně jako produkt, tak i recept lze vidět mezi obrázky.
Sitelinks Search box
Sitelinky jsou odkazy na podstránky v rámci vašeho webu. Mohou se zobrazovat i přesto, že jsme žádná strukturovaná data nepřidali.
Speakable
Pomáhá vyhledávačům a dalším aplikacím identifikovat zpravodajský obsah a převézt jej z textu na řeč (TTS) pro Google Asistenta.
Subscription and paywalled content
Maskování obsahu je pro Google zakázané. Díky těmto datům Googlu dáte vědět, že se jedná o placený obsah, který je skrytý.
Video
Informace o videu, které lze více specifikovat a rozdělit témate videa, podobně jako data Learning Video.
Závěr
Google strukturovaná data často aktualizuje nebo občas přidá nějaká nová. Pokud se rozhodnete sledovat vývoj či aktualizace typů dat, můžete sledovat přímo oficiální blog Google nebo nástroj Sitebulb informuje o každé změně strukturovaných dat.
Vzhled snippetů může Google samozřejmě také kdykoliv měnit.
Nutno zmínit, že některé rich snippets nefungují pro český trh. Jsou jednoduše dostupná např. pouze pro anglicky mluvící země nebo jsou dokonce povolena jen v konkrétních zemích. Proto je dobré prostudovat aktuální dokumentaci jednotlivých typů a podle toho určit, zda má smysl se zabývat implementací strukturovaných dat na váš web.
Můžu vám s něčím pomoct?